Povolání

 

Co je to povolání: Povolání si každý na začátku vybere a každý musí nějaké povolání mít. Povolání rozhoduje o tom, v jakém kostýmu hráč přijde a co bude hlavní náplní jeho hry. Povolání by se v družině měly doplňovat, nikdy není dobré mít v družině jen jedno povolání.

 

Základní rozdělení: Rozlišujeme 5 různých povolání, z nichž každé umožňuje jiné zvláštní schopnosti a používání jiných zbraní. Zde je základní popis pro každé provolání, přesně popsaná budou později. Každý by si ale měl všechna povolání přečíst, aby při hře správně chápal jejich schopnosti a věděl, co má dělat, pokud bude nějaká z nich proti němu použita. Tento seznam je tady pouze pro snadnější orientaci. Povolání tedy jsou:

 

- Válečník: Je pro něj rozhodující síla a uplatní se nejlépe v souboji tváří v tvář (na blízko)

 

- Hraničář: Pro něj je důležitá síla a inteligence, uplatní se při všech druzích souboje a má kouzla, která mohou pomáhat. Žádné jeho kouzlo nedokáže protivníkovi ublížit.

 

- Lučištník: Nejdůležitější je pro něj schopnost mířit a jeho úkolem je střelecký souboj.

 

- Zloděj: Je pro něj důležitá hbitost a obratnost a kromě kradení má výhody i při jednání s lidmi. Umí být nenápadný a dobře se schová.

 

- Kouzelník: Umí kouzlit. Jeho kouzla dovedou mnoho věcí a narozdíl od hrničáře má kouzla, kterými může protivníkovi přímo uškodit.

 

A nyní detailně každé povolání:

 

- Válečník: Je nejbližší boji ze všech povolání. Může používat jakoukoli zbraň (kromě střelných) a zbroj i štít a hrají ho většinou ti nejsilnější hráči. Jeho schopnosti lze uplatnit především v boji a v nápravě následků, které válečníkovi boj způsobil. Jsou to:

1) Válečníkův křik: tuto schopnost může válečník využít jednou za 15min. Pokud ji použije, mohou se všichni v okruhu 50m kromě válečníků pouze bránit a to po dobu 30s. Válečník použití této schopnosti dává najevo tím, že začne z plných plic křičet a mávat nad sebou svou zbraní po dobu zhruba 5s.

2) Léčení vlastních zranění: protože jsou válečníci odolní, léčí se jim životy dvakrát rychleji než ostatním postavám.

 

- Hraničář: Může používat jen střední zbraně a brnění (zbroje) a štít a obecně je to nejuniverzálnější povolání. Může ho hrát kdokoli. Jeho schopnosti jsou užitečné v nápravě škod po boji a při pohybu v přírodě. Jsou to:

1) Orientace ve volné přírodě: Hraničář se dobře orientuje v přírodě. Díky tomu stále ví, jakým směrem se družina pohybuje (může používat kompas) a dokáže rozeznat léčivé, či jinak užitečné rostliny. Dokáže také rozdělat oheň za poloviční čas, než jiná povolání a vycítí, kde je narušena přírodní rovnováha a nacházejí se věci přírodě nepřátelské.

2) Kouzlení: Pro kouzlení je nejdůležitější jedna hodnota, a to množství energie, které je nutné na to či ono kouzlo spotřebovat. Této energii říkáme magergie a základní jednotkou množství magenergie je jeden mag. Říkáme tedy, že hraničář má například osm magů a kouzlo stojí tři magy. Pokud kouzlo hraničář sešle, zmenší se jeho magenergie o cenu kouzla (množství magů, které je potřebné na jeho seslání). Údaj „cíl“ udává, na koho je možné kouzlo seslat. Hraničář sesílá kouzlo tak, že nahlas a srozumitelně řekne název kouzla (údaj v uvozovkách) a jednoznačně řekne, na koho kouzlo sesílá. Cílem kouzla může být i hraničář sám, není li uvedeno jinak. Hraničář má 8magů. Kouzla jsou takováto:

 

Kouzla: 1) „Uzdrav lehká zranění“: cena: 3magy ; cíl: jakýkoli živý tvor ; účinek: Po deseti sekundách gestikulace (mávání rukama) nad tělem dotyčného (pokud je cíl hraničář nic rukama dělat nemusí) se cíli zvýší počet životů o tři, nikdy však nesmí přesáhnout počet životů, který měl cíl na začátku.

 

2) „Uzdrav těžká zranění“: je stejné uzdrav lehká zranění, pouze uzdraví šest životů za cenu pěti magů.

 

3) „Naslouchej mi“: cena: 3magy strom, 5magů kámen ; cíl: jakákoli přírodnina ; účinek: Pomocí tohoto kouzla může hraničář přimět (uprosit) nějakou přírodninu, aby udělala, co chce (ovšem nesmí to být k bojovým účelům). Může přimět kámen, aby se odvalil, stromky na skále, aby se po nich dalo vylézt nahoru, případně strom, aby se ohnul přes řeku. Využití je různé.

 

4) „Pověz mi“: cena: 4magy za první otázku, 3magy za každou další ; cíl: okolní příroda ; účinek: tímto kouzlem se hraničář může zeptat okolní přírody na nějakou věc, kterou o ní potřebuje vědět. Např.: Je tento pramen pitný? Kde je postava v černém plášti co nás potkala na kopci a podobně. Příroda ignoruje nesmyslné a nepodstatné otázky typu „Jaké je chemické složení této studánky“, nebo „Proč má pes ocas“ a podobně. Magenergie pak přijde na zmar. Příroda vždy řekne jen to, co některá její součást (zvíře, strom nebo pramen) mohla vidět a zapamatovala si to.

 

5) „Ukryj mne“: cena: 2magy za osobu, pokud je to hraničář, tak 1mag ; cíl: jakýkoli živý tvor ; účinek: Pokud chce hraničář seslat toto kouzlo, musí se nacházet alespoň v trochu použitelném terénu, kde by se dalo schovat. Stačí tedy hustá tráva, keř, nebo jakýkoli les. Po seslání si všechny terče zakryjí oči a dokud je neodkryjí, jsou pro ostatní neviděni. Nemohou se za tohoto stavu hýbat a nemůže na ně (protože nejsou v přírodě vidět) být veden útok. Jakmile si odkryjí oči, kouzlo přestává účinkovat a soupeř je ihned vidí. Postavy mohou poslouchat. Není možné seslat kouzlo „Ukryj mne“, pokud nepřítel cíl vidí, nebo je mu blíž jak 10m.

 

- Lučištník: Může používat jen střední zbraně a lehké brnění. Nesmí používat štít. Lučištník je zaměřen na střelbu s lukem nebo s kuší, ovšem luk je mnohem obvyklejší a ne nadarmo se právě podle něj povolání jmenuje. Jeho zvláštní schopnosti souvisejí se střelbou. Hráč, který ho chce hrát, by si měl minimálně jednou z luku či kuše zastřílet, aby zjistil, bude-li opravdu nejlepší lučištník, či jiné povolání. Zvláštní schopnosti jsou:

1) Dohled: Protože lučištník musí mít pro střelbu dobrý zrak, může ho taky využívat ke sledování vzdálených míst. V praxi má povoleno lučištník používat (maximálně desetkrát zvětšující) dalekohled.

2) Přesnost: Lučištník, kromě toho že může střílet po nepřátelích, může také jako jediné povolání využívat výstřelů (případně hodů kamenem) k jiným účelům. Může například sestřelovat vysoko položené předměty, které potřebuje družina dostat dolů. Další možností aplikace této schopnosti je tzv. harpunáž. Lučištník může k šípu či šipce přivázat provázek a pak po něm vylézt, případně přetáhnout věci přes řeku apod.

 

- Zloděj: Může používat jen lehké zbraně a brnění, nesmí používat štít. Zloději jsou obratní a nenápadní, umějí taky dobře jednat s lidmi. Zloděj má nejvíc zvláštních schopností ze všech povolání. Jsou to:

1) Získání důvěry: Tato schopnost umožňuje zloději vyvolat v okolí dojem, že to co říká je nesmírně důležité. Pokud zloděj tuto schopnost použije, musí každá postava v okruhu 20m okamžitě přerušit veškerou činnost a začít zloděje poslouchat. Po dobu 40s nesmí nic dělat, musí stát na místě a být potichu, dokud neuplyne 40s. Pak zloděje může začít ignorovat a řídit se podle vlastního úsudku.

2) Schování ve stínu: Zloděj se může schovat do jakéhokoli dostatečně velkého stínu, který je kontrastní s okolím. Probíhá to stejně jako hraničářovo kouzlo „Ukryj mne“.

3) Kradení: Narozdíl od ostatních povolání může zloděj jako jediný nenásilně vzít zbraň a bojovat s ní, případně ji někomu půjčit nebo prodat. Tato zbraň se na konci hry vrací původnímu majiteli. Lze brát také šípy nebo předměty, pokud se při tom nepoškodí kostým a vybavení.

4) Podřezání: Zloděj ovládá velmi dobře dýku a zná na krku místa, kde vedou důležité tepny. Pokud se mu tedy podaří přiblížit nepozorovaně až k postavě, může ji jedním útokem připravit o téměř všechny životy. Protože krk většinou nekryje brnění, nepočítá se při tomto útoku kvalita zbroje. Postavě zbude jeden život a svalí se na zem. Pokud jí někdo do tří minut nepomůže, umírá.

5) Šplhání po zdech: Zloděj se může pokusit vyšplhat na stěnu (skálu), kterou ostatní zlézt nemohou.

 

- Kouzelník: Kouzelník není příliš vhodný pro boj. Smí používat jen lehké zbraně, nesmí mít brnění a nesmí taky používat žádné střelné a vrhací zbraně. Nejdůležitější vlastností pro kouzelníka je inteligence. Měl by být tím, kdo nejen kouzlí, ale také vymýšlí strategii a vyjednává. Každý kouzelník by měl budit přirozený respekt (ne fyzickou ale psychickou silou). Jeho zvláštní schopností je kouzlení.

1) Kouzlení: Sesílání kouzel probíhá podobně jako u hraničáře, ovšem kouzelník si musí pamatovat složité formule, které musí při sesílání kouzla pronést. Je to právě ta část povolání, která vyžaduje dostatečné psychické schopnosti. Údaj u cíle „0“ znamená, že kouzelník může seslat kouzlo pouze na sebe. Kouzelník má 12magů

 

Kouzla: 1) Blesk: *under construction* ; cena: 4magy, 3 za každý další ; cíl: 1tvor ; účinek: blesk je naprosto klasické kouzlo. Protivník se proti němu nemůže nijak bránit a jakmile je sesláno, ihned mu ubere 3 životy. Bleskem nesmí být postava zabita. Blesky jí uberou maximálně na jeden život a dále už na ni nemají žádný účinek.

 

2) Neviditelnost: *under const.“ ; cena: 6magů ; cíl: 0 ; účinek: Kouzelník je neviditelný. Dá si ruce za hlavu, nesmí nikoho napadat a kromě gesta rukama musí ještě přednášet složité verše (co přesně se určí podle domluvy). Jakmile zapomene sloku, přeřekne se nebo skončí, neviditelnost přestává účinkovat a kouzelník je bez omezení opět normálně vidět. Hra s neviditelným kouzelníkem ovšem požaduje jistou dávku hraní své postavy. Každý hráč musí předstírat, že kouzelníka nevidí a chovat se podle toho.

 

3) Ptáček: *u.c.* ; cena: 2magy ; účinek: kouzelník při seslání tohoto kouzla ukáže nějakým směrem a všichni z cílové družiny se musí na dvě sekundy nebo do zásahu podívat určeným směrem. Musí jednat tak, jako kdyby tam bylo něco nesmírně zajímavého a pro tu chvíli je nezajímá nic jiného.

 

4) Magický štít: *u.c.* ; cena: 1mag za zásah ; cíl: 0 ; účinek: kouzelník je tímto kouzlem schopen zabránit zranění. Každý zásah, který je na něj po dobu 30s od seslání kouzla veden, ubírá bez ohledu na zbraň jeden život. Kouzelník může magický štít kdykoli přerušit.

 

5) Leť! : *u.c.* ; cena: 5magů ; cíl: 1tvor ; účinek: Kouzelník může vyletět na libovolný předmět. V praxi může dělat to samé, jako zloděj při schopnosti šplhání po zdech.

 

6) Pacifismus: *u.c.* ; cena: 4magy ; účinek: v okruhu 10m okolo kouzelníka se po následujících 40s nesmí vést žádný boj a nesmí se na nikoho uvnitř kruhu útočit, stejně tak nesmí útočit člověk uvnitř kruhu ven. Kouzlo je vhodné pro vyjednávání.

 

7) Hypnóza: *u.c.* ; cena: 8magů ; cíl: 1tvor ; účinek: Pokud se toto kouzlo povede, je cíl nucen na slovo poslouchat kouzelníka. Cíl si ovšem jednou za minutu může vyžádat ověření a kouzelník musí okamžitě (během dvou sekund) říct zaklínadlo. Pokud to neudělá nebo se splete, hypnóza ihned přestává účinkovat. Cíl nikdy nevykoná sebevražedný příkaz. Kouzelník může naráz hypnotizovat pouze jeden terč a nesmí ho hypnotizovat déle než pět minut. Pak se hypnóza bez ohledu na okolnosti ruší.

 

- Shrnutí: Zde bylo popsáno pět základních povolání. Každé má své silné i slabé stránky, každé dokáže ovládat mocné schopnosti a všechna jsou vyrovnaná. Možná se ti nějaké může zdát silnější než jiné, ale záleží jen na hráči, jak toto povolání zahraje. Každý by měl vybírat podle svých schopností v obyčejném životě, ať dokáže opravdu zahrát svou roli na plno a hlavně ať si užije co nejvíc zábavy. Poslední věcí je množství magenergie a počet životů podle povolání. Magy jsou sice popsány u každého povolání zvlášť, ale pro přehlednost je tady taky uvedu. Doplňování magů a životů bude popsáno v kapitole „Mimo boj“. Též jsou zde tabulky povolených zbraní pro každé povolání (křížek znamená, že může tuto zbraň používat). Vrhací zbraně nejsou uvedeny, protože je mohou používat všichni. Tabulka je zde:

 

 

zbraně

zbroje

střelné zbraně

štít

počet životů

počet magů

lehké

střední

těžké

lehké

střední

těžké

Válečník

x

x

x

x

x

x

 

x

10

-

Hraničář

x

x

 

x

x

 

x

x

8

8

Lučištník

x

x

 

x

 

 

x

 

7

-

Zloděj

x

 

 

x

 

 

x

 

6

-

Kouzelník

x

 

 

 

 

 

 

 

6

10

 

Souboj

 

Základní popis: Souboj je situace, kdy je postava napadena, nebo sama útočí. Pokud po dobu 10s nepadne výstřel, který se trefí, nebo se nedotknou zbraně, případně není udělen zásah, není na tuto činnost nahlíženo jako na souboj. Jakmile některý z případů nastane, činnost se bere jako souboj, dokud podle stejných pravidel neskončí. Jeden úder bez opětování není souboj! Může se to zdát zbytečné vysvětlovat, ale v pravidlech je mnoho míst, kde je za potřebí přesně souboj rozlišit. Bez tohoto popisu by mohlo docházet k dohadům, jestli už se jednalo o souboj, nebo ne.

 

Druhy soubojů: Rozlišujeme základní tři druhy souboje. Jsou to souboj tváří v tvář, střelecký souboj a speciální případy (např. kouzelný souboj).

 

- Souboj tváří v tvář: triviálně (obecně) zvaný souboj na blízko.  Účelem souboje je dotknout se soupeře zbraní v platné zásahové ploše (budou popsány níže) a způsobit mu tím ztrátu životů. Zní to zřejmě strašně vědecky, jednoduše řečeno ubrat soupeři životy. Každá zbraň a brnění je popsané podrobně v dodatku Zbraně, zde  bude popsáno, jak je která silná a jaké brnění jak chrání. Nejdříve je ovšem nutné popsat platné zásahové plochy, na které může být veden útok. I když se může zdát zbytečné to uvádět, tato prvidla platí pouze pro boj se zbraněmi pro souboj tváří v tvář. Vplývá z toho jedna důležitá věc: při souboji je přísně zakázán jakýkoli fyzický kontakt. Nesmí se do nepřítele šťouchat, natož pak na něj zaútočit pěstí nebo kopem. Hráčům, kteří toto poruší, hrozí stejné sankce, jako těm, co budou porušovat zákaz bodání (viz níže). Poslední věc je čistě technická, ale každý na ni z důvodu bezpečnosti nesmí zapomínat. Pokud soupeř ustupuje a je za ním překážka, kterou nevidí, je nutné ho na to upozornit a přesunout souboj na bezpečné místo. Typickým příkladem je situace, kdy by soupeř narazil do stromu, nebo by mohl spadnout  ze svahu či skály. Pořád je nutné mít na paměti, že i přes všechnu snahu o realističnost boje je zdraví hráčů důležitější.

 

Zásahy a zásahové plochy: Smí se zasahovat do trupu, do nohou od kolene nahoru, do rukou od lokte nahoru a do ramen. Nesmí se zasahovat do hlavy, krku, nohou od kolene dolů, rukou od lokte dolů a do rozkroku. Taktéž je přísně zakázáno bodat (pokud bude zjištěno, že hráč bodá, může být ihned diskvalifikován a musí se odebrat do základního tábora). Pokud je hráč zasažen, oznámí to silným a srozumitelným slovem „zásah“. Jakmile to řekne, po další tři vteřiny se na něj a na toho, kdo ho zasáhl, nesmí útočit a tito dva taky nemohou útočit na ostatní. Jakmile napadený oznámí zásah, útočník řekne, o kolik životů ho připravil. Oznamuje to takto: „Za tři“, „Za čtyři“ a podobně. Kolik životů nepříteli ubral určí pomocí následujícího pravidla. Jakmile útočník dořekne počet ubraných životů, hra ihned pokračuje. Pokud je hráč zasažen do neplatné zásahové plochy, oznamuje to slovem „neplatný“ a hra pokračuje bez přerušení dál.

 

Výpočet zranění: Mnoho lidí se názvu tohoto odstavce leká, protože jim připomíná nepříjemné početní operace, tak známé z hodin matematiky. Můžu vás ujistit, že jsme vzhledem k tomu přistoupili k největšímu zjednodušení, které jsme si mohli u takové akce dovolit a byť se ze začátku může zdát toto pravidlo složité, po prvních praktických zkouškách zjistíte, že to vlastně žádný velký problém není. Ale nebudu zdržovat a pustím se do popisu: Každý, kdo na tebe zaútočí, používá jeden ze tří typů zbraní: lehkou, střední nebo těžkou. To si musíš ty i on bezpodmínečně pamatovat, jakou zbraň používáš. Také můžeš být vybaven(a) zbrojí (brněním) a musíš dokázat jednotlivá brnění od sebe odlišit. Platí takovéto pravidlo: Zbraně útočí nějakou silou. U lehkých je to dva, u středních tři a u těžkých čtyři. Brnění může z části proti síle tohoto útoku chránit (číslo, které udává stupeň obrany se nazývá kvalita zbroje). Vycpávané (lehké) chrání za jedna, kožené (střední) za dva a kovové (těžké) za tři. Útočník si od síly své zbraně odečte kvalitu zbroje obránce a výsledek je počet životů, o které obránce přišel. Tento výsledek sděluje útočník když říká „zásah za“ a výsledné číslo. Jakou má obránce kvalitu zbroje zjistí útočník podle vzhledu jeho brnění, který je popsán a znázorněn v dodatku Zbraně. Postava bez brnění má pochopitelně kvalitu zbroje 0. Zde je tabulka zbraní popsaných v dodatku Zbraně a jejich základní rozdělení a vlastnosti:

 

Zbraň

Max. délka (cm)

Záštita max. (cm)

Dýka

lehká

30

10

Tesák

lehká

60

15

Klasická sekera

lehká

60

-

Okovaná hůl

lehká

180

-

Šavle

střední

90

20

Jednoruční meč

střední

90

20

Válečné kladivo

střední

80

-

Palcát

střední

50

-

Meč bastard

těžká

110

20

Válečná sekera

těžká

100

-

Řemdih

těžká

50 + 40

-

Obouruční meč

těžká

130

25

- Střelecký souboj: V mnoha ohledech se podobá souboji tváří v tvář a pokud nějaká věc nebude vypsána, je v střeleckém souboji i souboji tváří v tvář stejná. Ale rovnou k popisu:

 

Zásahy a zásahové plochy: Narozdíl od souboje tváří v tvář je od sebe lučištník a terč podstatně dál. Není tedy možné postupovat stejně jako při souboji na blízko, protože v zápalu boje by se dal lučištník snadno přeslechnout. Narozdíl od předchozích případů tedy terč nahlásí zásah a ani lučištník nepočítá ubrané životy. To udělá terč sám, ihned jak ho šíp zasáhne. Rovněž je nesmyslné pravidlo platných a neplatných zásahových ploch a lučištník může svůj cíl zasáhnout kamkoli bez omezení. Zásah je platný. Ovšem pozor: Je zakázáno mířit nepříteli na hlavu a pokud bude lučištník příliš často do hlavy zasahovat, bude také diskvalifikován. Protože se pravděpodobně každý alespoň jednou se střeleckým útokem setká, měl by dodržovat jistá pravidla. Povinností každého hráče je vidět. Pokud nosíte brýle vemte si je. Klidně i kontaktní čočky. Brýle nemají chránit vaše oči před zásahem, ale umožnit vám v čas vidět šíp, který vám letí na hlavu a vyhnout se mu. Není samozřejmě nutné tahat s sebou brýle pro parádu, na kterých máte půl dioptrie, ale tak od jedné a půl, dvou dioptrií je velmi vhodné korekci zraku (brýle či čočky) u sebe mít. Nejdůležitější je bezpečnost.

 

Výpočet zranění: Protože není možné hlásit počet ubraných životů, je zde opět přistoupeno k jistému zjednodušení. Pokud by byla síla střelných zbraní různá, velmi těžko by se určovalo, kolik životů ubere (není možné sdělit sílu zbraně terči, který s ní byl zasažen). Proto je u veškerých střelných zbraní síla zbraně stejná: tři. Výpočet je stejný jako u souboje tváří v tvář a jakmile známe předchozí pravidlo, známe všechny podstatné hodnoty, které znát potřebujeme. Tak můžeme bez problémů účinek střeleckého souboje vypočítat. Výjimkou jsou zbraně vrhací: hvězdice a kámen. Hvězdice má sílu zbraně dva, kámen pouze jedna.

 

Manipulace s projektily: Projektily, neboli součásti zbraně které jsou vystřeleny (šípy, hvězdice) musí být podepsány třípísmenným znakem, který si každý hráč vybere a oznámí ho pořadatelům, aby nemohlo dojít k tomu, že dva hráči budou mít stejný znak. Je to z jednoduchého důvodu: projektily je možné sbírat, a to jak svoje, tak cizí. Je možné s nimi bez omezení střílet, pouze je zakázáno úmyslně ztrácet nebo schovávat cizí projektily. Všechny jsou samozřejmě na konci hry vráceny původním majitelům a právě proto musí být opatřeny znakem, aby se vědělo, komu patří. Kameny se samozřejmě nepodepisují, protože je jich na místě dost a je zbytečné je uschovávat, většinou zůstanou ležet tam kam dopadly až do příští hry. Šípy smí používat jen lučištník s lukem, šipky do kuše jen ten, kdo také vlastní kuši. Většinou je ovšem vždy lepší projektily vzít, aby nezůstaly ležet na zemi a jejich původní majitel o ně přišel.

 

- Speciální případy: Poslední věcí jsou speciální případy. Zde najdete informace, které nebyly součástí ani jedné předešlé části a přesto je nutné je říct. První zvláštní případ jsou blesky. Pokud je postava zasažena blesky, sama si odečte tři životy (samozřejmě pokud je to možné, tak jak jsou podmínky popsány u kouzla). Existují ovšem i mocná kouzla, která jsou silnější, než blesky a zde nastává problém. Jedná se následovně. PJ družiny (kdo to je bude vysvětleno v kapitole Mimo boj) by měl vědět, o jaké zaklínadlo se jedná a družině ihned vysvětlit jeho následky. Většinou ale bude kouzlo sesílat CP (pořadatel, mocná postava - taky bude vysvětleno v Mimo boj) a pokud hráčům vysvětlí, co kouzlo dělá, musí ho hráči poslechnout a řídit se účinkem kouzla. Další věcí je porušování pravidel. CP nemohou sice pravidla porušovat, ale dokážou dělat věci, které hráči ne. Je to dáno jejich mocí a hráči se řídí jedním heslem: CP ví co dělá a může to dělat. Dál by to hráče (alespoň během hry) nemělo zajímat. Pokud porušuje pravidla některý hráč, je situace značně jiná. Ten, kdo ho při porušení pravidel uvidí to ihned sdělí nejbližšímu pořadateli a ten zváží, je li tento prohřešek natolik závažný, aby byl hráč vyloučen. Hráči musí mít na paměti, že i jejich PJ družinky je nestranný, nepomáhá jim ani neškodí. Zde končí pravidla pro souboj a následuje poslední část, pravidla Mimo boj. Tato část shrnuje veškeré obslužné činnosti a všechno, sešitím kostýmu počínaje zapalováním ohně konče. Není vůbec nutné zakrývat, že tato část je nejobsáhlejší a pro většinu čtenářů taky nejnudnější, ale právě ona je tou pravou podstatou pravidel, na které hra „stojí“. A než se pustíte do čtení, ještě jedna rada: Pokud se vám to bude zdát opravdu k nesnesení a téměř nemožné přečíst, vzpomeňte si, že před tím, než jste si to přečetli to všechno musel někdo napsat...

 

Mimo boj