Povolání
Co je to povolání: Povolání si každý na začátku vybere a každý musí nějaké povolání mít.
Povolání rozhoduje o tom, v jakém kostýmu hráč přijde a co bude hlavní
náplní jeho hry. Povolání by se v družině měly doplňovat, nikdy není dobré
mít v družině jen jedno povolání.
Základní rozdělení: Rozlišujeme 5 různých povolání, z nichž každé umožňuje jiné
zvláštní schopnosti a používání jiných zbraní. Zde je základní popis pro každé
provolání, přesně popsaná budou později. Každý by si ale měl všechna povolání
přečíst, aby při hře správně chápal jejich schopnosti a věděl, co má dělat,
pokud bude nějaká z nich proti němu použita. Tento seznam je tady pouze
pro snadnější orientaci. Povolání tedy jsou:
- Válečník: Je pro něj
rozhodující síla a uplatní se nejlépe v souboji tváří v tvář (na
blízko)
- Hraničář: Pro něj je
důležitá síla a inteligence, uplatní se při všech druzích souboje a má kouzla,
která mohou pomáhat. Žádné jeho kouzlo nedokáže protivníkovi ublížit.
- Lučištník: Nejdůležitější
je pro něj schopnost mířit a jeho úkolem je střelecký souboj.
- Zloděj: Je pro něj
důležitá hbitost a obratnost a kromě kradení má výhody i při jednání
s lidmi. Umí být nenápadný a dobře se schová.
- Kouzelník: Umí kouzlit.
Jeho kouzla dovedou mnoho věcí a narozdíl od hrničáře
má kouzla, kterými může protivníkovi přímo uškodit.
A nyní detailně každé povolání:
- Válečník: Je nejbližší boji ze všech povolání. Může používat
jakoukoli zbraň (kromě střelných) a zbroj i štít a hrají ho většinou ti
nejsilnější hráči. Jeho schopnosti lze uplatnit především v boji a
v nápravě následků, které válečníkovi boj způsobil. Jsou to:
1) Válečníkův křik: tuto
schopnost může válečník využít jednou za 15min. Pokud ji použije, mohou se
všichni v okruhu 50m kromě válečníků pouze bránit a to po dobu 30s.
Válečník použití této schopnosti dává najevo tím, že začne z plných plic
křičet a mávat nad sebou svou zbraní po dobu zhruba 5s.
2) Léčení vlastních zranění:
protože jsou válečníci odolní, léčí se jim životy dvakrát rychleji než ostatním
postavám.
- Hraničář: Může používat jen střední zbraně a brnění (zbroje) a
štít a obecně je to nejuniverzálnější povolání. Může ho hrát kdokoli. Jeho
schopnosti jsou užitečné v nápravě škod po boji a při pohybu
v přírodě. Jsou to:
1) Orientace ve volné přírodě:
Hraničář se dobře orientuje v přírodě. Díky tomu stále ví, jakým směrem se
družina pohybuje (může používat kompas) a dokáže rozeznat léčivé, či jinak
užitečné rostliny. Dokáže také rozdělat oheň za poloviční čas, než jiná
povolání a vycítí, kde je narušena přírodní rovnováha a nacházejí se věci
přírodě nepřátelské.
2) Kouzlení: Pro kouzlení je
nejdůležitější jedna hodnota, a to množství energie, které je nutné na to či
ono kouzlo spotřebovat. Této energii říkáme magergie
a základní jednotkou množství magenergie je jeden mag. Říkáme tedy, že hraničář má například osm magů a kouzlo stojí tři magy.
Pokud kouzlo hraničář sešle, zmenší se jeho magenergie
o cenu kouzla (množství magů, které je potřebné na
jeho seslání). Údaj „cíl“ udává, na koho je možné kouzlo seslat. Hraničář
sesílá kouzlo tak, že nahlas a srozumitelně řekne název kouzla (údaj
v uvozovkách) a jednoznačně řekne, na koho kouzlo sesílá. Cílem kouzla
může být i hraničář sám, není li uvedeno jinak. Hraničář má 8magů. Kouzla jsou
takováto:
Kouzla: 1)
„Uzdrav lehká zranění“: cena: 3magy ; cíl: jakýkoli živý tvor ; účinek: Po
deseti sekundách gestikulace (mávání rukama) nad tělem dotyčného (pokud je cíl
hraničář nic rukama dělat nemusí) se cíli zvýší počet životů o tři, nikdy však
nesmí přesáhnout počet životů, který měl cíl na začátku.
2) „Uzdrav těžká zranění“:
je stejné uzdrav lehká zranění, pouze uzdraví šest životů za cenu pěti magů.
3) „Naslouchej mi“: cena:
3magy strom, 5magů kámen ; cíl: jakákoli přírodnina ; účinek: Pomocí tohoto
kouzla může hraničář přimět (uprosit) nějakou přírodninu, aby udělala, co chce
(ovšem nesmí to být k bojovým účelům). Může přimět kámen, aby se odvalil,
stromky na skále, aby se po nich dalo vylézt nahoru, případně strom, aby se
ohnul přes řeku. Využití je různé.
4) „Pověz mi“: cena: 4magy
za první otázku, 3magy za každou další ; cíl: okolní příroda ; účinek: tímto
kouzlem se hraničář může zeptat okolní přírody na nějakou věc, kterou o ní
potřebuje vědět. Např.: Je tento pramen pitný? Kde je postava v černém
plášti co nás potkala na kopci a podobně. Příroda ignoruje nesmyslné a
nepodstatné otázky typu „Jaké je chemické složení této studánky“, nebo „Proč má
pes ocas“ a podobně. Magenergie pak přijde na zmar.
Příroda vždy řekne jen to, co některá její součást (zvíře, strom nebo pramen)
mohla vidět a zapamatovala si to.
5) „Ukryj mne“: cena: 2magy
za osobu, pokud je to hraničář, tak 1mag ; cíl: jakýkoli živý tvor ; účinek:
Pokud chce hraničář seslat toto kouzlo, musí se nacházet alespoň v trochu
použitelném terénu, kde by se dalo schovat. Stačí tedy hustá tráva, keř, nebo
jakýkoli les. Po seslání si všechny terče zakryjí oči a dokud je neodkryjí,
jsou pro ostatní neviděni. Nemohou se za tohoto stavu hýbat a nemůže na ně
(protože nejsou v přírodě vidět) být veden útok. Jakmile si odkryjí oči,
kouzlo přestává účinkovat a soupeř je ihned vidí. Postavy mohou poslouchat.
Není možné seslat kouzlo „Ukryj mne“, pokud nepřítel cíl vidí, nebo je mu blíž
jak 10m.
- Lučištník: Může používat jen střední zbraně a lehké brnění. Nesmí
používat štít. Lučištník je zaměřen na střelbu s lukem nebo s kuší,
ovšem luk je mnohem obvyklejší a ne nadarmo se právě podle něj povolání
jmenuje. Jeho zvláštní schopnosti souvisejí se střelbou. Hráč, který ho chce
hrát, by si měl minimálně jednou z luku či kuše zastřílet, aby zjistil,
bude-li opravdu nejlepší lučištník, či jiné povolání. Zvláštní schopnosti jsou:
1) Dohled: Protože lučištník
musí mít pro střelbu dobrý zrak, může ho taky využívat ke sledování vzdálených
míst. V praxi má povoleno lučištník používat (maximálně desetkrát
zvětšující) dalekohled.
2) Přesnost: Lučištník,
kromě toho že může střílet po nepřátelích, může také jako jediné povolání
využívat výstřelů (případně hodů kamenem) k jiným účelům. Může například
sestřelovat vysoko položené předměty, které potřebuje družina dostat dolů. Další
možností aplikace této schopnosti je tzv. harpunáž.
Lučištník může k šípu či šipce přivázat provázek a pak po něm vylézt,
případně přetáhnout věci přes řeku apod.
- Zloděj: Může používat jen lehké zbraně a brnění, nesmí
používat štít. Zloději jsou obratní a nenápadní, umějí taky dobře jednat
s lidmi. Zloděj má nejvíc zvláštních schopností ze všech povolání. Jsou
to:
1) Získání důvěry: Tato
schopnost umožňuje zloději vyvolat v okolí dojem, že to co říká je
nesmírně důležité. Pokud zloděj tuto schopnost použije, musí každá postava
v okruhu 20m okamžitě přerušit veškerou činnost a začít zloděje
poslouchat. Po dobu 40s nesmí nic dělat, musí stát na místě a být potichu,
dokud neuplyne 40s. Pak zloděje může začít ignorovat a řídit se podle vlastního
úsudku.
2) Schování ve stínu: Zloděj
se může schovat do jakéhokoli dostatečně velkého stínu, který je kontrastní
s okolím. Probíhá to stejně jako hraničářovo kouzlo „Ukryj mne“.
3) Kradení: Narozdíl od
ostatních povolání může zloděj jako jediný nenásilně vzít zbraň a
bojovat s ní, případně ji někomu půjčit nebo prodat. Tato zbraň se na
konci hry vrací původnímu majiteli. Lze brát také šípy nebo předměty, pokud se
při tom nepoškodí kostým a vybavení.
4) Podřezání: Zloděj ovládá
velmi dobře dýku a zná na krku místa, kde vedou důležité tepny. Pokud se mu
tedy podaří přiblížit nepozorovaně až k postavě, může ji jedním útokem
připravit o téměř všechny životy. Protože krk většinou nekryje brnění, nepočítá
se při tomto útoku kvalita zbroje. Postavě zbude jeden život a svalí se na zem.
Pokud jí někdo do tří minut nepomůže, umírá.
5) Šplhání po zdech: Zloděj
se může pokusit vyšplhat na stěnu (skálu), kterou ostatní zlézt nemohou.
- Kouzelník: Kouzelník není příliš vhodný pro boj. Smí používat
jen lehké zbraně, nesmí mít brnění a nesmí taky používat žádné střelné a vrhací
zbraně. Nejdůležitější vlastností pro kouzelníka je inteligence. Měl by být
tím, kdo nejen kouzlí, ale také vymýšlí strategii a vyjednává. Každý kouzelník
by měl budit přirozený respekt (ne fyzickou ale psychickou silou). Jeho
zvláštní schopností je kouzlení.
1) Kouzlení: Sesílání kouzel
probíhá podobně jako u hraničáře, ovšem kouzelník si musí pamatovat složité
formule, které musí při sesílání kouzla pronést. Je to právě ta část povolání,
která vyžaduje dostatečné psychické schopnosti. Údaj u cíle „0“ znamená, že
kouzelník může seslat kouzlo pouze na sebe. Kouzelník má 12magů
Kouzla: 1)
Blesk: *under construction*
; cena: 4magy, 3 za každý další ; cíl: 1tvor ; účinek: blesk je naprosto
klasické kouzlo. Protivník se proti němu nemůže nijak bránit a jakmile je
sesláno, ihned mu ubere 3 životy. Bleskem nesmí být postava zabita. Blesky jí
uberou maximálně na jeden život a dále už na ni nemají žádný účinek.
2) Neviditelnost: *under const.“ ; cena: 6magů ;
cíl: 0 ; účinek: Kouzelník je neviditelný. Dá si ruce za hlavu, nesmí nikoho
napadat a kromě gesta rukama musí ještě přednášet složité verše (co přesně se
určí podle domluvy). Jakmile zapomene sloku, přeřekne se nebo skončí,
neviditelnost přestává účinkovat a kouzelník je bez omezení opět normálně
vidět. Hra s neviditelným kouzelníkem ovšem požaduje jistou dávku hraní
své postavy. Každý hráč musí předstírat, že kouzelníka nevidí a chovat se podle
toho.
3) Ptáček: *u.c.* ; cena: 2magy ; účinek: kouzelník při seslání tohoto
kouzla ukáže nějakým směrem a všichni z cílové družiny se musí na dvě
sekundy nebo do zásahu podívat určeným směrem. Musí jednat tak, jako kdyby tam
bylo něco nesmírně zajímavého a pro tu chvíli je nezajímá nic jiného.
4) Magický štít: *u.c.* ; cena: 1mag za zásah ; cíl: 0 ; účinek: kouzelník je
tímto kouzlem schopen zabránit zranění. Každý zásah, který je na něj po dobu
30s od seslání kouzla veden, ubírá bez ohledu na zbraň jeden život. Kouzelník
může magický štít kdykoli přerušit.
5) Leť! : *u.c.* ; cena: 5magů ; cíl: 1tvor ; účinek: Kouzelník může
vyletět na libovolný předmět. V praxi může dělat to samé, jako zloděj při
schopnosti šplhání po zdech.
6) Pacifismus: *u.c.* ; cena: 4magy ; účinek: v okruhu 10m okolo
kouzelníka se po následujících 40s nesmí vést žádný boj a nesmí se na nikoho
uvnitř kruhu útočit, stejně tak nesmí útočit člověk uvnitř kruhu ven. Kouzlo je
vhodné pro vyjednávání.
7) Hypnóza: *u.c.* ; cena: 8magů ; cíl: 1tvor ; účinek: Pokud se toto
kouzlo povede, je cíl nucen na slovo poslouchat kouzelníka. Cíl si ovšem jednou
za minutu může vyžádat ověření a kouzelník musí okamžitě (během dvou sekund)
říct zaklínadlo. Pokud to neudělá nebo se splete, hypnóza ihned přestává
účinkovat. Cíl nikdy nevykoná sebevražedný příkaz. Kouzelník může naráz
hypnotizovat pouze jeden terč a nesmí ho hypnotizovat déle než pět minut. Pak
se hypnóza bez ohledu na okolnosti ruší.
- Shrnutí: Zde bylo popsáno pět základních povolání. Každé má
své silné i slabé stránky, každé dokáže ovládat mocné schopnosti a všechna jsou
vyrovnaná. Možná se ti nějaké může zdát silnější než jiné, ale záleží jen na
hráči, jak toto povolání zahraje. Každý by měl vybírat podle svých schopností
v obyčejném životě, ať dokáže opravdu zahrát svou roli na plno a hlavně ať
si užije co nejvíc zábavy. Poslední věcí je množství magenergie
a počet životů podle povolání. Magy jsou sice popsány
u každého povolání zvlášť, ale pro přehlednost je tady taky uvedu. Doplňování magů a životů bude popsáno v kapitole „Mimo boj“. Též
jsou zde tabulky povolených zbraní pro každé povolání (křížek znamená, že může
tuto zbraň používat). Vrhací zbraně nejsou uvedeny, protože je mohou používat
všichni. Tabulka je zde:
|
zbraně |
zbroje |
střelné zbraně |
štít |
počet životů |
počet magů |
||||
lehké |
střední |
těžké |
lehké |
střední |
těžké |
|||||
Válečník |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
x |
10 |
- |
Hraničář |
x |
x |
|
x |
x |
|
x |
x |
8 |
8 |
Lučištník |
x |
x |
|
x |
|
|
x |
|
7 |
- |
Zloděj |
x |
|
|
x |
|
|
x |
|
6 |
- |
Kouzelník |
x |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
10 |
Souboj
Základní popis: Souboj je situace, kdy je postava napadena, nebo sama útočí. Pokud po
dobu 10s nepadne výstřel, který se trefí, nebo se nedotknou zbraně, případně
není udělen zásah, není na tuto činnost nahlíženo jako na souboj. Jakmile
některý z případů nastane, činnost se bere jako souboj, dokud podle
stejných pravidel neskončí. Jeden úder bez opětování není souboj! Může se to
zdát zbytečné vysvětlovat, ale v pravidlech je mnoho míst, kde je za
potřebí přesně souboj rozlišit. Bez tohoto popisu by mohlo docházet
k dohadům, jestli už se jednalo o souboj, nebo ne.
Druhy soubojů: Rozlišujeme základní tři druhy souboje. Jsou to souboj tváří
v tvář, střelecký souboj a speciální případy (např. kouzelný souboj).
- Souboj tváří v tvář: triviálně (obecně) zvaný souboj na blízko. Účelem souboje je dotknout se soupeře zbraní
v platné zásahové ploše (budou popsány níže) a způsobit mu tím ztrátu
životů. Zní to zřejmě strašně vědecky, jednoduše řečeno ubrat soupeři životy.
Každá zbraň a brnění je popsané podrobně v dodatku Zbraně, zde bude popsáno, jak je která silná a jaké
brnění jak chrání. Nejdříve je ovšem nutné popsat platné zásahové plochy, na
které může být veden útok. I když se může zdát zbytečné to uvádět, tato prvidla platí pouze pro boj se zbraněmi pro souboj tváří
v tvář. Vplývá z toho jedna důležitá věc: při souboji je přísně
zakázán jakýkoli fyzický kontakt. Nesmí se do nepřítele šťouchat, natož pak na
něj zaútočit pěstí nebo kopem. Hráčům, kteří toto poruší, hrozí stejné sankce,
jako těm, co budou porušovat zákaz bodání (viz níže). Poslední věc je čistě
technická, ale každý na ni z důvodu bezpečnosti nesmí zapomínat. Pokud
soupeř ustupuje a je za ním překážka, kterou nevidí, je nutné ho na to
upozornit a přesunout souboj na bezpečné místo. Typickým příkladem je situace,
kdy by soupeř narazil do stromu, nebo by mohl spadnout ze svahu či skály. Pořád je nutné mít na
paměti, že i přes všechnu snahu o realističnost boje je zdraví hráčů
důležitější.
Zásahy a zásahové plochy: Smí se zasahovat do trupu, do nohou od kolene nahoru,
do rukou od lokte nahoru a do ramen. Nesmí se zasahovat do hlavy, krku, nohou
od kolene dolů, rukou od lokte dolů a do rozkroku. Taktéž je přísně zakázáno
bodat (pokud bude zjištěno, že hráč bodá, může být ihned diskvalifikován a musí
se odebrat do základního tábora). Pokud je hráč zasažen, oznámí to silným a
srozumitelným slovem „zásah“. Jakmile to řekne, po další tři vteřiny se na něj
a na toho, kdo ho zasáhl, nesmí útočit a tito dva taky nemohou útočit na
ostatní. Jakmile napadený oznámí zásah, útočník řekne, o kolik životů ho
připravil. Oznamuje to takto: „Za tři“, „Za čtyři“ a podobně. Kolik životů
nepříteli ubral určí pomocí následujícího pravidla. Jakmile útočník dořekne
počet ubraných životů, hra ihned pokračuje. Pokud je hráč zasažen do neplatné
zásahové plochy, oznamuje to slovem „neplatný“ a hra pokračuje bez přerušení
dál.
Výpočet zranění: Mnoho lidí se názvu tohoto odstavce leká, protože jim připomíná
nepříjemné početní operace, tak známé z hodin matematiky. Můžu vás ujistit,
že jsme vzhledem k tomu přistoupili k největšímu zjednodušení, které
jsme si mohli u takové akce dovolit a byť se ze začátku může zdát toto pravidlo
složité, po prvních praktických zkouškách zjistíte, že to vlastně žádný velký
problém není. Ale nebudu zdržovat a pustím se do popisu: Každý, kdo na tebe
zaútočí, používá jeden ze tří typů zbraní: lehkou, střední nebo těžkou. To si
musíš ty i on bezpodmínečně pamatovat, jakou zbraň používáš. Také můžeš být
vybaven(a) zbrojí (brněním) a musíš dokázat jednotlivá brnění od sebe odlišit.
Platí takovéto pravidlo: Zbraně útočí nějakou silou. U lehkých je to dva, u
středních tři a u těžkých čtyři. Brnění může z části proti síle tohoto
útoku chránit (číslo, které udává stupeň obrany se nazývá kvalita zbroje). Vycpávané
(lehké) chrání za jedna, kožené (střední) za dva a kovové (těžké) za tři.
Útočník si od síly své zbraně odečte kvalitu zbroje obránce a výsledek je počet
životů, o které obránce přišel. Tento výsledek sděluje útočník když říká „zásah
za“ a výsledné číslo. Jakou má obránce kvalitu zbroje zjistí útočník podle
vzhledu jeho brnění, který je popsán a znázorněn v dodatku Zbraně. Postava
bez brnění má pochopitelně kvalitu zbroje 0. Zde je tabulka zbraní popsaných
v dodatku Zbraně a jejich základní rozdělení a vlastnosti:
|
Zbraň |
Max. délka (cm) |
Záštita max. (cm) |
Dýka |
lehká |
30 |
10 |
Tesák |
lehká |
60 |
15 |
Klasická sekera |
lehká |
60 |
- |
Okovaná hůl |
lehká |
180 |
- |
Šavle |
střední |
90 |
20 |
Jednoruční meč |
střední |
90 |
20 |
Válečné kladivo |
střední |
80 |
- |
Palcát |
střední |
50 |
- |
Meč bastard |
těžká |
110 |
20 |
Válečná sekera |
těžká |
100 |
- |
Řemdih |
těžká |
50 + 40 |
- |
Obouruční meč |
těžká |
130 |
25 |
- Střelecký souboj: V mnoha ohledech se podobá souboji tváří
v tvář a pokud nějaká věc nebude vypsána, je v střeleckém souboji i
souboji tváří v tvář stejná. Ale rovnou k popisu:
Zásahy a zásahové plochy: Narozdíl od souboje tváří v tvář je od sebe
lučištník a terč podstatně dál. Není tedy možné postupovat stejně jako při
souboji na blízko, protože v zápalu boje by se dal lučištník snadno
přeslechnout. Narozdíl od předchozích případů tedy terč nahlásí zásah a ani
lučištník nepočítá ubrané životy. To udělá terč sám, ihned jak ho šíp zasáhne.
Rovněž je nesmyslné pravidlo platných a neplatných zásahových ploch a lučištník
může svůj cíl zasáhnout kamkoli bez omezení. Zásah je platný. Ovšem pozor: Je
zakázáno mířit nepříteli na hlavu a pokud bude lučištník příliš často do hlavy
zasahovat, bude také diskvalifikován. Protože se pravděpodobně každý alespoň
jednou se střeleckým útokem setká, měl by dodržovat jistá pravidla. Povinností
každého hráče je vidět. Pokud nosíte brýle vemte si
je. Klidně i kontaktní čočky. Brýle nemají chránit vaše oči před zásahem, ale
umožnit vám v čas vidět šíp, který vám letí na hlavu a vyhnout se mu. Není
samozřejmě nutné tahat s sebou brýle pro parádu, na kterých máte půl
dioptrie, ale tak od jedné a půl, dvou dioptrií je velmi vhodné korekci zraku
(brýle či čočky) u sebe mít. Nejdůležitější je bezpečnost.
Výpočet zranění: Protože není možné hlásit počet ubraných životů, je zde opět přistoupeno
k jistému zjednodušení. Pokud by byla síla střelných zbraní různá, velmi
těžko by se určovalo, kolik životů ubere (není možné sdělit sílu zbraně terči,
který s ní byl zasažen). Proto je u veškerých střelných zbraní síla zbraně
stejná: tři. Výpočet je stejný jako u souboje tváří v tvář a jakmile známe
předchozí pravidlo, známe všechny podstatné hodnoty, které znát potřebujeme.
Tak můžeme bez problémů účinek střeleckého souboje vypočítat. Výjimkou jsou
zbraně vrhací: hvězdice a kámen. Hvězdice má sílu zbraně dva, kámen pouze
jedna.
Manipulace s projektily: Projektily, neboli součásti zbraně které jsou
vystřeleny (šípy, hvězdice) musí být podepsány třípísmenným znakem, který si
každý hráč vybere a oznámí ho pořadatelům, aby nemohlo dojít k tomu, že
dva hráči budou mít stejný znak. Je to z jednoduchého důvodu: projektily
je možné sbírat, a to jak svoje, tak cizí. Je možné s nimi bez omezení
střílet, pouze je zakázáno úmyslně ztrácet nebo schovávat cizí projektily.
Všechny jsou samozřejmě na konci hry vráceny původním majitelům a právě proto
musí být opatřeny znakem, aby se vědělo, komu patří. Kameny se samozřejmě
nepodepisují, protože je jich na místě dost a je zbytečné je uschovávat,
většinou zůstanou ležet tam kam dopadly až do příští hry. Šípy smí používat jen
lučištník s lukem, šipky do kuše jen ten, kdo také vlastní kuši. Většinou
je ovšem vždy lepší projektily vzít, aby nezůstaly ležet na zemi a jejich
původní majitel o ně přišel.
- Speciální případy: Poslední věcí jsou speciální případy. Zde najdete
informace, které nebyly součástí ani jedné předešlé části a přesto je nutné je
říct. První zvláštní případ jsou blesky. Pokud je postava zasažena blesky, sama
si odečte tři životy (samozřejmě pokud je to možné, tak jak jsou podmínky
popsány u kouzla). Existují ovšem i mocná kouzla, která jsou silnější, než
blesky a zde nastává problém. Jedná se následovně. PJ družiny (kdo to je bude
vysvětleno v kapitole Mimo boj) by měl vědět, o jaké zaklínadlo se jedná a
družině ihned vysvětlit jeho následky. Většinou ale bude kouzlo sesílat CP
(pořadatel, mocná postava - taky bude vysvětleno v Mimo boj) a pokud
hráčům vysvětlí, co kouzlo dělá, musí ho hráči poslechnout a řídit se účinkem
kouzla. Další věcí je porušování pravidel. CP nemohou sice pravidla porušovat,
ale dokážou dělat věci, které hráči ne. Je to dáno jejich mocí a hráči se řídí
jedním heslem: CP ví co dělá a může to dělat. Dál by to hráče (alespoň během
hry) nemělo zajímat. Pokud porušuje pravidla některý hráč, je situace značně
jiná. Ten, kdo ho při porušení pravidel uvidí to ihned sdělí nejbližšímu
pořadateli a ten zváží, je li tento prohřešek natolik závažný, aby byl hráč
vyloučen. Hráči musí mít na paměti, že i jejich PJ družinky je nestranný,
nepomáhá jim ani neškodí. Zde končí pravidla pro souboj a následuje poslední
část, pravidla Mimo boj. Tato část shrnuje veškeré obslužné činnosti a všechno,
sešitím kostýmu počínaje zapalováním ohně konče. Není vůbec nutné zakrývat, že
tato část je nejobsáhlejší a pro většinu čtenářů taky nejnudnější, ale právě ona
je tou pravou podstatou pravidel, na které hra „stojí“. A než se pustíte do
čtení, ještě jedna rada: Pokud se vám to bude zdát opravdu k nesnesení a
téměř nemožné přečíst, vzpomeňte si, že před tím, než jste si to přečetli to
všechno musel někdo napsat...
Mimo
boj